אודותי

מהי מנדלה


מנדלהמנדלה פירושה "מעגל מקודש" בסנסקריט (שפה הודית עתיקה). נקודה מרכזית  שממנה יוצאות  שלוחות שיוצרות מעגל גדוש בקווים, בצורות גאומטריות, בסימנים ובסמלים. המנדלה היא ציור אנרגטי ותפקידה לחבר אותנו  פנימה. המנדלה מייצגת זרימה. מעגל אנרגטי המצייר את  אנרגיית החיים. עשיית המנדלה מבוססת על צורת המעגל ועוזרת בתהליכי ריפוי אישיים ואנרגטיים.

 

אנחנו נולדים לתוך כדור שנע סביב צירו, ומסתובב סביב השמש.

מסביבנו הירח מסתובב ויוצר את המחזוריות הזמן: יום, שבוע, חודש, שנה.. הפלנטות נעות סביב השמש.

                              

בטבע יש אין סוף תופעות מנדליות

פרחים, גזעי עצים, פתיתי שלג, אצטרובלים,                                                           

הוריקן, ערפילית הסליל ( צורה מנדלית הנמצאת בחלל במרחק 650 שנות אור מכדור הארץ) ועוד .

 

ארנסט הקלארנסט הקל שחי בסוף המאה ה 19 והיה ביולוג, חוקר טבע, פילוסוף ואמן. עבודות האומנות שלו כוללות מעל 100 ציורים מפורטים של בעלי חיים ויצורי ים שהוא הניח מתחת למיקרוסקופ וצייר. ותנחשו מה יצא לו? כמובן צורות מנדליות

 

 

 

 

טיפה נופלתדימוי נפלא להסברת תהליך המנדלה הוא זריקת אבן למים. אבן זאת יוצרת אדוות מעגליות. האדווה הראשונה יוצרת את השנייה וכך הלאה עוד ועוד. כמו במנדלה מתחילים מהמרכז וממשיכים כלפי חוץ.

 

 

                         


הדפוס המנדלי בתרבויות


 

הדפוס המנדלי קיים בתרבויות רבות

במזרח מאמינים שהגוף שלנו הוא מקדש ובמרכזו שוכנת האלוהות.

המנדלה משמשת לתרגול רוחני ולריפוי.

בטיבט הנזירים מבצעים טקס יצירת מנדלה כחלק מתהליך הלימוד והחינוך היצירתי שלהם. המנדלות  נוצרות על תרשים מוכן, והנזירים ממלאים אותו בחולות צבעוניים. התהליך עצמו מתחיל בתפילה והתכוונות ונעשה בריכוז מלא. כשהמנדלה מוכנה, הם נפרדים ממנה בטקס ומפזרים את החול במקור מים קרוב כשהמשמעות היא להעביר את הידע שאצור באופן אנרגטי בסמלים                             השונים שנוצרו במנדלה אל מחזוריות החיים.

ינטרההמנדלה ההינדית נקראת "ינטרה" פירושה שחרור והכוונה לחיי אושר. כמו במנטרה שזו חזרה על צלילים לשינוי תודעתי בינטרה החזרה היא על צורות.. גם המנטרה וגם הינטרה מטרתן לנטרל את המחשבות ולהיכנס למדיטציה.


 

 


אנסוביפן קיים ה"אנסו" שמשמעו מעגל. הסימן מצויר בקליגרפיה באמצעות מכחול מיוחד ומסמל הארה, עוצמה, וחלל ריק. תלמידי זן רבים מציירים את ה"אנסו" כתרגיל מדיטטבי על בסיס יום יומי.

 

 

רוזטהבנצרות קיימות  ה"רוזטות". אלו חלונות וויטרז' עגולים שנוצרו מתוך כוונה שהאור האלוהי יעבור דרך מעגל מושלם וישרה אוירה של קדושה.

 

 

ערבסקהבאיסלם אסור לצייר חיות ובני אדם ולכן רוב הציורים בנויים על צורות גיאומטריות שנקראות ערבסקות.

 אצל האינדיאנים בצפון אמריקה השאמאן – המרפא האינדיאני, יוצר מנדלה מחולות צבעוניים בהתאם לצרכיו של החולה. החולה נשכב במרכז המנדלה כדי לקבל את הכוחות שחסרים לו.


אצטקיםהאצטקים במרכז אמריקה השתמשו ב"אבן השמש" העגולה כלוח שנה.

 

 

 


אבורגיניםהאבוריג'ינים –התושבים המקוריים של אוסטרליה נהגו לצייר ציורים על ידי חיבור בין נקודות ובכך הם ביטאו את המיתולוגיה  שלהם שנקראת זמן חלום ומתארת את בריאת העולם והקשר בין האדם לטבע.


 

 גם ביהדות ניתן מקום של כבוד למעגל ולמנדלה : סיפור חוני המעגל,מגן דוד


 

מגן הדוד שהינו צורה מנדלית.

בספר הזוהר( תשבי כרך א' )נכתב:

"אין לך עיגול בעולם שאינו נעשה מתוך נקודה אחת העומדת באמצע...

ונקודה זו העומדת באמצע נוטלת כל האור ומאירה לגוף ונאור הכל "

 

היסטוריה

רוגום אל היריאבותינו יצרו יצירות מעגליות מאז ומעולם. בתוך מערות האדם הקדמון נמצאו ציורים וחריטות של מעגלים וספירלות. ברחבי העולם נמצאו מעגלי אבנים שנקראים מגאליטים שנוצרו לפני אלפי שנים כדוגמת סטונה'נג באנגליה ואפילו אצלנו "רוג'ום אל היריתל החתול הפראי.


 

גם במצריים העתיקה ישנם מבנים שמבוססים על צורות גאומטריות כגון מגן דוד וכוכב מחומש. מחומשהסמלים האלה משמשים להעברת ידע אזוטרי ולכן נקראים גם גאומטריה מקודשת.

                         

 

בני האדם כמנדלה

זיגוטההמסע שלנו כבני אדם מתחיל מהזיגוטה - מפגש בין הביצית והזרע.

הנקודה המרכזית שממנה נוצרת המנדלה האנושית שגדלה בתוך הרחם העגול.

הגוף שלנו בנוי מתאים דמויי מנדלה. העין שלנו גם היא בנויה בצורה מעגלית,

החוויה המנדלית זורמת בנו מראשית דרכנו.


 ילדים

ילדים מצייריםילדים בשלבי התפתחות מוקדמת מציירים מנדלות ללא הנחיית מבוגר 
כחלק מההתפתחות המוטורית והקוגנטיבית
. השרבוטים הראשונים נראים כספירלות

מחקרים שנעשו בתינוקות גילו כי תינוקות מעדיפים צורות עגולות על פני    צורות אחרות. בהתפתחותו הילד תופס את עצמו כמרכז העולם -        כשסביבו נמצאים מעגלים חברתיים שהולכים ומתרחבים : הוריו, בני משפחה, קרובים, חברים. כמו מנדלה.

ילדים אוהבים ושמחים להתבונן במנדלה. צביעת מנדלות מרגיעה וממקדת  אותם. היא יכולה לעזור לריכוז, לפני מבחנים, בזמן התפרצויות וחוסר שקט   ואפילו סתם בזמן הקשבה למורה. המנדלה מפתחת את היצירתיות בילדים  ומבוגרים כאחד. 

למנדלה יכולות רבות לשיפור מיומנויות תפקוד הרגש והלמידה  ותפקודים קוגניטיביים.

                                      

קרל יונג

הפסיכואנליטיקאי קרל יונג פיתח שיטה לחקר נפש האדם דרך מנדלה                                          שיטה שהחלה במחקר עצמי. יונג חווה משבר ביחסיו עם מורו                                                       זיגמונד פרויד ובעקבות המשבר הוא הסתגר בעצמו.                                                                   לקראת סוף המשבר יונג החל לצייר מנדלות וגיבש תיאוריה מעמיקה על מהות המנדלה.

 על פי יונג "העצמי" (חלקי האישיות) מחולק לשלושה חלקים :
                              האיד – האינסטינקטים הבסיסיים
- הגשמיים.
                              האגו – ההכרה של האדם בנפרדות שלו
- אינדיוידואל
                              סופר אגו – מה שמוטל על האדם מטעם החברה
                              לפי תפיסה זו מרכז המנדלה אחראי על ההתפתחות הרוחנית שלנו.                                              
כשהאגו (האינדיוידואל) מגיע להרמוניה עם הניצוץ השמימי הקיים                                                 בכל אחד מאיתנו נוצרת אחדות הנפש.

תרפיה באומנות

בחלק האחרון של המאה הקודמת גילו תרפיסטים שמטופליהם מתחילים ליצור עיגולים צורה אינטואיטיבית מה שהביא יותר ויותר תרפיסטים באומנות להכיר במנדלה כבעלת כוחות ריפוי.

על פי סלגליס (selegelis  M.H)"המנדלה מספקת מכשיר מגן המיוצר על ידי הקליינטים עצמם " סלגליס טוען שאפשר להשתמש במנדלה כתרפיה באומנות  שמתאימה לכולם : לאינדיוידואלים, לקבוצות, לזוגות, כמו גם לתרפיה עצמית (יצירה עצמית ללא נוכחות מטפל).

תרפיסטים כמו איירלן וברק השתמשו במנדלה בתרפיה קבוצתית כדי לבחון את כוחה ככלי טיפולי ביחסי אנוש.

בוני (Bonny) התנסה בתרפיה קצרת מועד לנשים, הוא השתמש בדמיון מודרך ובמוסיקה שנועדו לעורר רגשות,מצבי רוח . בסוף הטיפול הוא ביקש מהמטופלות לצייר מנדלה וגילה שבעזרת המנדלה הן הצליחו להסביר את הרגשות שלהן.

הפסיכיאטר אדם בלטר M.D . השתמש ביצירת מנדלות ליצירת איזון, מרכוז, ולעבודה עם טראומה.

ג'ודי קורנל העידה כישימוש  במדיטציה ובציור מנדלות עם ילדים לאחר ההתקפות של 9/11 במסגרת טיפולית בבית הספר הקרוב לאירוע , הביאו את הילדים לרוגע.

 


מדיטציה בציור מנדלות מאפשר לנו התבוננות במצבי חיים, חיבור לאינטואיציה  ולמקורות האהבה והכוח האין סופיים. הציור מעניק לאדם עונג, שמחת חיים,  שחרור מפחדים, גדילה עצמית, ריפוי וחיבור לייעודו. 

 
 
 
 

אודותי
להורדת מדריך מתנה ליצירת מנדלות:
שם מלא:
טלפון/נייד:
דוא''ל:
© כל הזכויות שמורות ליה רונן
Powered by Artvision | Truppo Websites